Wat je wellicht niet weet over je annuleringsverzekering
Als je op reis gaat kan je kiezen voor een reisverzekering en/of een annuleringsverzekering. Toch weten veel consumenten niet precies wat een annuleringsverzekering nu wel of niet dekt.
Wel bekend is dat een annuleringsverzekering van belang is bij ziekte of overlijden van een naast familielid. Veel minder bekend is dat er nog veel meer annuleringsredenen zijn waar je een beroep op kan doen wanneer je bij Allianz Global Assistance een annuleringsverzekering hebt afgesloten. Wij noemen een aantal voorbeelden:
- Je reisgenoot kan niet op reis en heeft daarvoor een geldige annuleringsreden.
- Je hond of kat is ernstig ziek, of ernstig gewond.
- Je wil met de auto op vakantie maar deze is defect en kan niet snel gerepareerd worden.
- Je hebt een nieuwe baan geaccepteerd of je bent werkloos geworden.
- Je gaat scheiden nadat de reis is geboekt.
- Je blijkt zwanger te zijn nadat de reis is geboekt.
- Je krijgt een huurhuis toegewezen.
Vergoeding bij vertraagd vertrek
Wat veel reizigers ook niet weten is dat de annuleringsverzekering van Allianz Global Assistance uitkeert bij vertragingen van je vlucht. Als bij een reis van langer dan 3 dagen vertraging optreedt bij vertrek uit Nederland of bij aankomst op de eerste reisbestemming, betaalt Allianz Global Assistance een verhoudingsgewijze vergoeding op basis van het verzekerde bedrag van je annuleringsverzekering. Hierbij gelden de volgende maxima:
- 8 tot 20 uur vertraging: 1 dag vergoeding;
- 20 tot 32 uur vertraging: 2 dagen vergoeding;
- 32 uur vertraging of meer: 3 dagen vergoeding.
Wat valt er niet onder de dekking van een annuleringsverzekering?
Er zijn meerdere situaties denkbaar, waarom je een reis wilt annuleren. De volgende voorbeelden vallen niet onder de dekking van een standaard annuleringsverzekering:
- faillissement van de touroperator, deze kosten worden in sommige gevallen vergoed door het SGR;
- faillissement van je vliegtuigmaatschappij;
- het missen van je vliegtuig door oponthoud, zoals pech of files;
- geen zin meer in de vooraf geboekte reis;
- veranderde reisomstandigheden: bijvoorbeeld slecht weer ter plekke of toename criminaliteit;
- overmachtsituaties zoals natuurrampen waardoor de reis geen doorgang kan vinden (hiervoor kan je meestal een beroep doen op het calamiteitenfonds).
Vragen?
Wil je meer informatie over een annuleringsverzekering of heb je andere vragen? Neem dan contact met ons op: telefoon 055-5400408 (op werkdagen tijdens kantooruren) of stuur een e-mail: info@reisverzekering-direct.nl
Disclaimer: De bovenstaande tekst is met zorg samengesteld. Toch kunnen wij niet uitsluiten dat er fouten in staan of dat er inmiddels wijzigingen hebben plaatsgevonden (kijk daarom ook naar de datum van het artikel). Er kunnen aan de tekst/premies dan ook geen rechten worden ontleend, die vooral een globaal informerende functie heeft. Wij verzoeken je bij twijfel/vragen altijd eerst contact met ons op te nemen. Daarnaast wijzen wij jou er op dat de algemene voorwaarden en de productvoorwaarden van de verzekeraar bepalend zijn voor vergoedingen en eventuele uitsluitingen. Wij vragen je dan ook om voor dat je een verzekering afsluit eerst de verzekeringsvoorwaarden te lezen. Lees na het afsluiten van de verzekering ook altijd de polis goed door, zodat je kan zien waar je exact voor verzekerd bent en hoe hoog de verzekerde bedragen zijn.