Allianz Global Assistance

vragen? 055-5400408 'Direct een reis- en annuleringsverzekering!'

Problemen tijdens vakanties in het buitenland: ziekte, ongevallen of arrestaties!

Zo’n 44 procent van de Nederlandse vakantiegangers heeft tijdens een recente reis in het buitenland iets vervelends meegemaakt, variërend van klein ongemak tot ernstige situaties zoals ziekte, ongevallen of arrestaties.

Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Als gaat om problemen in het buitenland zijn het voornamelijk jongeren (18-25 en 26-35 jaar) en nauwelijks om 55-plussers die daar mee te maken krijgen. Daarnaast zijn het vaker dan gemiddeld, hoger opgeleiden die narigheid meemaken.

Een goede voorbereiding op een reis naar het buitenland en de juiste reisverzekering kan een groot verschil maken. Als reiziger kun je zo problemen voorkomen en mocht het toch misgaan weet je wat je moet doen. Om Nederlanders hiervan bewust te maken starten het ministerie van Buitenlandse Zaken en de Douane maandag een gezamenlijke campagne gericht op de Nederlandse reiziger: Wijs op Reis.

Minister Blok van buitenlandse zaken zegt daarover: “Ik gun iedereen een fijne vakantie. Maar daar heb je als reiziger ook een hand in. Wees dus wijs en bereid je reis goed voor, zodat je onbezorgd kunt genieten. Zorg bijvoorbeeld voor een goede reisverzekering en informeer jezelf welke souvenirs je beter niet mee kunt nemen naar huis. Zoek vooraf uit hoe veilig het is op je bestemming zodat je weet welke plekken je moet vermijden en waar je veilig naartoe kunt. Mocht het toch misgaan, ons 24/7 BZ Contactcenter is dag en nacht bereikbaar voor Nederlanders met een hulpvraag.

Uit cijfers van de consulaire dienstverlening blijkt onder meer dat Buitenlandse Zaken in 2019 ruim 3100 Nederlanders in noodsituaties heeft bijgestaan. De redenen waren o.a. vermissingen, arrestaties, overlijden en ziekenhuisopnames. Verder blijkt dat Nederlanders de reisadviezen steeds beter weten te vinden. In totaal werden de adviezen het afgelopen jaar 3,25 miljoen keer geraadpleegd. Dat is bijna een miljoen keer meer dan in 2018, toen zochten Nederlanders 2,3 miljoen keer informatie op in het reisadvies.

Top 15 van problemen in het buitenland

De top 15 meest voorkomende nare situaties tijdens de vakantie binnen of buiten Europa:

  1. Geld/pinpas/creditcard gestolen of verloren (13%).
  2. Waardevolle spullen zoals telefoon, sieraden gestolen of verloren (12%).
  3. Medicijnen vergeten of kwijtgeraakt (10%).
  4. Slachtoffer van beroving of zakkenrollerij (9%).
  5. Paspoort/ ID-kaart/ rijbewijs gestolen of verloren (9%).
  6. Ernstig lichamelijk letsel of ernstige ziekte, waarvoor ziekenhuisopname nodig was (8%).
  7. Verkeersongeluk (6%).
  8. Slachtoffer van oplichting (5%).
  9. Natuurramp zoals ernstige overstromingen, aardbeving (5%).
  10. Tropische ziekte opgelopen (4%).
  11. Problemen met de autoriteiten zoals politie, justitie) in het vakantieland (3%).
  12. Vermissing (2%).
  13. Slachtoffer van geweldsmisdrijf (2%).
  14. Arrestatie (1%).
  15. Overige, zoals autopech, overlijden familielid, vliegtuigpech, ‘gewoon’ ziekte (3%).

Narigheid tijdens vakanties gebeurt vaker buiten Europa dan binnen Europa. Wél is het zo dat de groep die alleen binnen Europa op vakantie gaat vrij groot is (iets meer dan de helft).

De meest genoemde instanties waar hulp, ondersteuning of advies wordt gevraagd door vakantiegangers die iets vervelends hebben meegemaakt, zijn de plaatselijke autoriteiten (39%) en de reisverzekering (38%). Een Nederlandse ambassade of consulaat wordt met 17% het minst vaak genoemd. 16% geeft aan géén hulp of advies van anderen te hebben ingeroepen en het zelf te hebben opgelost. Dit geldt het sterkst voor 55-plussers.

Vooral jongeren vragen hulp bij Nederlandse ambassade

Vakantiegangers die hulp of advies vragen bij een Nederlandse ambassade of consulaat zijn met name jongeren (18-25 en 26-35 jaar). Het betreffen nauwelijks 55-plussers. Daarnaast zijn het vaker dan gemiddeld hoger opgeleiden. Mensen die in een groep reizen schakelen vaker dan
mensen die alleen reizen hulp in van een Nederlandse ambassade of consulaat.

Het vaakst wordt bij een Nederlandse ambassade of consulaat aangeklopt in geval van een gestolen of verloren paspoort, geld of waardevolle spullen. Voor een gestolen of verloren paspoort geldt dat hulp of advies inschakelen bij een Nederlandse ambassade op plek 3 staat van meest genoemde instanties. Bij de andere twee (gestolen of verloren geld of waardevolle spullen) komt de ambassade niet in de top 3 voor.

Gebeurtenissen die relatief weinig voorkomen, maar waarbij men – als het dan toch gebeurt – wél naar een Nederlandse ambassade of
consulaat gaat zijn ‘slachtoffer geweldsmisdrijf’, ‘vermissing’ en ‘problemen  met de autoriteiten in het land waar men was’.