Kortlopende annuleringsverzekering: Ziekte, ongeval of overlijden 3e graad familie verzekerd
Ziekte, ongeval of overlijden van familie in de derde graad is per 15 maart 2018 ook meeverzekerd op de kortlopende annuleringsverzekering van Allianz Global Assistance. Familie in de derde graad, zijn ooms, tantes, neven, nichten, overgrootouders en achterkleinkinderen.
Mocht een familielid in de 3e graad te maken krijgen met een ernstige ziekte, ongeval of overlijden dan kan de verzekerde zijn/haar annuleringsverzekering aanspreken.
Uiteraard valt ziekte, ongeval of overlijden van familie in de 1e, 2e graad ook onder de dekking van de annuleringsverzekering van Allianz Global Assistance. Voor de duidelijkheid nog even een overzicht van de familie verwantschap:
- 1e graad familie zijn partner, (schoon)ouders, kinderen en partners van je kinderen.
- 2e graad familie zijn kleinkinderen, grootouders, broers, zwagers en (schoon)zussen.
- 3e graad familie zijn ooms, tantes, neven, nichten, overgrootouders en achterkleinkinderen.
Dekking tijdens de reis/vakantie
De annuleringsverzekering biedt ook dekking tijdens je reis. Je bent bijvoorbeeld verzekerd voor het afbreken van je reis door bijvoorbeeld overlijden, ernstige ziekte of een ernstig ongeval van je familieleden. Maar ook bij materiële beschadiging van jouw eigendom, huurwoning of het bedrijf waar je werkt, waardoor het noodzakelijk wordt dat je thuis aanwezig bent. Je ontvangt dan tevens een vergoeding voor niet-genoten vakantiedagen.
Verzekerd op kortlopende annuleringsverzekering
Heb je een reis geboekt, maar kun je onverwachts niet op reis gaan, bijvoorbeeld omdat jijzelf of een familielid ziek is geworden? Of ben je al op vakantie en moet je de reis onderbreken? Dan heb je financiële schade en de reisorganisatie zal de kosten niet terug betalen. Voor dergelijke risico’s sluit je een kortlopende- of doorlopende annuleringsverzekering af. Dat kan een aparte polis zijn maar je kan ook een reisverzekering uitbreiden met een annuleringsdekking. De annuleringsverzekering biedt dekking voor het gedeelte van de reissom dat je niet terugkrijgt bij annuleren, inclusief eventuele aanvullende kosten die je moet maken.
Voorbeelden van een verzekerde gebeurtenis zijn .o.a.:
- Overlijden, ernstige ziekte of ongeval van jezelf of een medeverzekerde.
- Overlijden, ernstige ziekte of levensbedreigend ongeval van een familielid in de eerste, tweede graad of derde graad.
- Zorgplicht bij ziekte of een ongeval van een familielid in de eerste graad.
- Als een niet-meereizend gezinslid plotseling een medisch noodzakelijke operatie moet ondergaan.
- Een operatie van een verzekerde in verband met transplantatie van een donororgaan.
- Overlijden, ernstige ziekte of ongeval van de mensen bij wie je in het buitenland zou verblijven.
- Het geboekte verblijf is door schade niet meer bewoonbaar.
- Als je inentingen of medicijnen niet mag (mee)nemen die voor de reis verplicht zijn.
- Overlijden, ernstige ziekte of ongeval van jouw hond, kat of paard.
- Medisch vastgestelde noodzaak in verband met je zwangerschap.
- Onvrijwillige werkloosheid na een dienstverband voor onbepaalde tijd.
- Het particuliere vervoermiddel waarmee de reis zou worden gemaakt, kan niet gerepareerd worden voor het begin van de reis.
- Als binnen vier weken na annulering een echtscheidingsprocedure of ontbinding van de notariële samenlevingsovereenkomst in gang wordt gezet.
- Je krijgt onverwacht niet het visum dat je nodig hebt voor de reis.
- Diefstal, verlies of vermissing van de reisdocumenten die nodig zijn voor de reis.
Uitvallen van reisgenoot tevens verzekerd
Met een annuleringsverzekering van Allianz Global Assistance ben je ook voor annuleringskosten verzekerd, als jouw reisgenoot de reis moet annuleren en de:
- reisgenoot op jouw boekings- of reserveringsformulier genoemd staat;
- reisgenoot een eigen annuleringsverzekering voor deze reis heeft afgesloten;
- oorzaak van de annulering verzekerd is.
Deze dekking is per reis beperkt tot drie meereizende gezinnen of zes reisgenoten. Breek je de reis af? Dan is deze dekking beperkt tot één reisgenoot.
Vergoeding bij vertraagd vertrek
De annuleringsverzekering van Allianz Global Assistance keert ook uit bij vertragingen van je vlucht. Als bij een reis van langer dan 3 dagen vertraging optreedt bij vertrek uit Nederland of bij aankomst op de eerste reisbestemming, betaalt Allianz Global Assistance een verhoudingsgewijze vergoeding op basis van het verzekerde bedrag van je annuleringsverzekering. Hierbij gelden de volgende maxima:
- 8 tot 20 uur vertraging: 1 dag vergoeding;
- 20 tot 32 uur vertraging: 2 dagen vergoeding;
- 32 uur vertraging of meer: 3 dagen vergoeding.
Vergoeding bij ziekenhuisopname
Moet je tijdens je vakantie langer dan 8 uur in het ziekenhuis verblijven dan kan je een beroep doen op de annuleringsverzekering van Allianz Global Assistance. Je ontvangt een vergoeding voor de gemiste vakantiedagen. Indien je voor langer dan 72 uur in een ziekenhuis wordt opgenomen en heb je een ‘Dubbel-Zeker dekking’, dan krijg je zelfs je hele vakantie terugbetaalt (tot maximaal het verzekerd bedrag).
Allianz Global Assistance is de grootste reisverzekeraar ter wereld. Hét vertrouwde adres om online een kortlopende annuleringsverzekering af te sluiten!
Annuleringsverzekering vergeten af te sluiten, wat nu?
Je reisverzekering kan je het hele jaar afsluiten en zelfs nog 5 minuten voor dat je vertrekt, maar dat geldt helaas niet voor een annuleringsverzekering. De meeste reisverzekeraars weigeren je dan omdat je binnen 7 tot 14 dagen na het boeken van de reis de annuleringsverzekering moet afsluiten. Je krijgt dan geen vergoeding als je niet op reis kunt of als je jouw reis moet afbreken en dat is vervelend. Toch is er een prima alternatief: reisverzekeraar Allianz Global Assistance. In vrijwel alle gevallen kan je toch nog een normale annuleringsverzekering afsluiten en dat zonder premietoeslagen of beperkende clausules. De enige voorwaarde is dat je nog niet weet of kan verwachten dat je de door jouw geboekte reis moet annuleren.
Ben je per ongeluk vergeten een annuleringsverzekering af te sluiten en wil je dat alsnog doen? Neem dan contact met ons op.
Vragen?
Heb je een vraag over annuleringsverzekeringen of heb je andere vragen? Neem dan contact met ons op: Telefoon 055-5400408 (op werkdagen tijdens kantooruren) of stuur een e-mail: info@reisverzekering-direct.nl
Disclaimer: De bovenstaande tekst is met zorg samengesteld. Toch kunnen wij niet uitsluiten dat er fouten in staan of dat er inmiddels wijzigingen hebben plaatsgevonden (kijk daarom ook naar de datum van het artikel). Er kunnen aan de tekst/premies dan ook geen rechten worden ontleend, die vooral een globaal informerende functie heeft. Wij verzoeken je bij twijfel/vragen altijd eerst contact met ons op te nemen. Daarnaast wijzen wij jou er op dat de algemene voorwaarden en de productvoorwaarden van de verzekeraar bepalend zijn voor vergoedingen en eventuele uitsluitingen. Wij vragen je dan ook om voor dat je een verzekering afsluit eerst de verzekeringsvoorwaarden te lezen. Lees na het afsluiten van de verzekering ook altijd de polis goed door, zodat je kan zien waar je exact voor verzekerd bent en hoe hoog de verzekerde bedragen zijn.