Alcohol oorzaak van ruim 10% dodelijke verkeersslachtoffers wereldwijd
Eén op de tien dodelijke verkeersongevallen wereldwijd is toe te schrijven aan alcohol. Zo blijkt uit een onderzoek van Allianz Global Assistance en cijfers van de World Health Organisation (WHO).
Door alcohol in het verkeer vallen volgens de WHO jaarlijks ruim 1,2 miljoen doden wereldwijd. Oost-Europa en Centraal Azië voeren de lijst aan met de meeste verkeersslachtoffers door alcohol, gevolgd door West Europa. Met 2,7% heeft Italië de minste dodelijke slachtoffers door alcohol in het verkeer in West Europa.
Nederland: minder verkeersdoden
Hoewel het aantal dodelijke slachtoffers in het verkeer in Nederland relatief laag is, mag het gevaar van rijden onder invloed niet onderschat worden. Het aandeel van alcohol bij verkeersongevallen is één op de vier. In 2014 kwamen in totaal 570 mensen om het leven bij een verkeersongeval. Opmerkelijk is dat de laatste 15 jaar een forse daling verkeersdoden onder inzittenden van personenauto’s is waar te nemen. Dit komt vooral door de toegenomen verkeersveiligheid door onder andere campagnes tegen alcoholgebruik in het verkeer.
Jonge bestuurders vaak onder invloed
Volgens onderzoek, dat door het Allianz Center for Technology* is uitgevoerd, is het merendeel van dodelijke ongelukken onder bestuurders in de leeftijd 21- 24 veroorzaakt door alcohol. Dat is twee keer zoveel als bij bestuurders van 18 tot 20 jaar (10%) of de leeftijdsgroep 25-64 (11%). De meeste slachtoffers zijn mannen. Daarbij komt dat alcoholgerelateerde ongevallen twee keer zo vaak fataal aflopen.
Vergelijking van de aan alcohol gerelateerde dodelijke verkeersongevallen per regio (in %)
Regio | Aantal verkeersslachtoffers toegeschreven aan alcohol |
Aantal mannelijke verkeersslachtoffers toegeschreven aan alcohol |
Aantal vrouwelijke verkeersslachtoffers toegeschreven aan alcohol |
|||
Afrika | 8,0 | 13,0 | 3,0 | |||
Amerika | 12,9 | 19,6 | 6,2 | |||
Midden Oosten | 2,4 | 4,2 | 0,7 | |||
West-Europa | 16,7 | 21,9 | 11,6 | |||
Oost-Europa en Centraal Azië | 18,2 | 23,4 | 13,0 | |||
Azië en Oceanië | 7,3 | 12,9 | 1,8 | |||
Wereld | 10,9 | 15,8 | 6,0 |
*Het Allianz Center for Technology (AZT) heeft meer dan 40 jaar ervaring in onderzoek naar de preventie van verkeersongevallen. AZT voert wekelijks een crashtest uit om schade na een ongeval te meten. Als consultant en wereldleider op het gebied van onderzoek, is AZT gespecialiseerd in het bestuderen van reparaties, verkeersveiligheid en schadepreventie. Ongeveer 30 ingenieurs en wetenschappers werken nauw samen om het rijden voor miljoenen mensen veiliger te maken. Dit is één van de primaire zorgen. AZT heeft een beslissende bijdrage geleverd aan het besluit voor verplicht gebruik van veiligheidsgordels in 1976 in Duitsland.
Disclaimer: De bovenstaande tekst is met zorg samengesteld. Toch kunnen wij niet uitsluiten dat er fouten in staan of dat er inmiddels wijzigingen hebben plaatsgevonden (kijk daarom ook naar de datum van het artikel). Er kunnen aan de tekst/premies dan ook geen rechten worden ontleend, die vooral een globaal informerende functie heeft. Wij verzoeken je bij twijfel/vragen altijd eerst contact met ons op te nemen. Daarnaast wijzen wij jou er op dat de algemene voorwaarden en de productvoorwaarden van de verzekeraar bepalend zijn voor vergoedingen en eventuele uitsluitingen. Wij vragen je dan ook om voor dat je een verzekering afsluit eerst de verzekeringsvoorwaarden te lezen. Lees na het afsluiten van de verzekering ook altijd de polis goed door, zodat je kan zien waar je exact voor verzekerd bent en hoe hoog de verzekerde bedragen zijn.