Allianz Global Assistance

vragen? 055-5400408 'Direct een reis- en annuleringsverzekering!'

Je koffer raakt zoek, hoe zit het met de reisverzekering?

Annuleringsverzekering: Wanneer mag je annuleren?

Het kan iedereen overkomen, je komt aan op de luchthaven van je vakantiebestemming maar je koffer is nergens te bekennen. Wat nu? En wanneer kan je een beroep doen op je reisverzekering?

Uit cijfers van de Europese Commissie blijkt dat er wereldwijd dagelijks 90.000 stuks bagage verloren raken op luchthavens. Maar liefst 10.000 stuks daarvan raken zoek in Europa.

Koffer kwijt of vertraagd: Property Irregularity Report

Nadat je hebt gecheckt of je echt bij de goede bagageband staat en echt alle bagage op de band ligt, ga naar een servicebalie op het vliegveld en vul daar een Property Irregularity Report (PIR) in. Met de bagagesticker die je bij het inchecken hebt gekregen en dit formulier gaat de luchtvaartmaatschappij op zoek naar jouw koffer. Laat je niet zomaar even wegsturen met de melding “claim maar bij je reisverzekering”. De luchtvaartmaatschappij is verantwoordelijk voor je bagage en aansprakelijk bij vermissing en vertraging.

Na het opstellen van een ‘Property Irregularity Report’ gaat de luchtvaartmaatschappij zoeken naar je bagage in het systeem dat ‘World Tracer’ heet. Het komt regelmatig voor dat bagage in een verkeerd vliegtuig is geladen. Het ‘World Tracer’ systeem wordt wereldwijd door bijna alle luchtvaartmaatschappijen gebruikt. Het kan de vermiste bagage in veel gevallen lokaliseren. Zodra je bagage gevonden is, zal de koffer of tas worden afgeleverd bij je accommodatie of een ander adres dat je hebt opgegeven.

Vergoeding

Sommige luchtvaartmaatschappijen bieden een kleine vergoeding voor wat toiletspullen en kleding. Is dit niet zo? Dan kun je deze kosten vaak achteraf indienen op je reisverzekering. Is je bagage na drie weken nog steeds spoorloos, dan is de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk en kan je een schadevergoeding eisen.

Heb je een een pakketreis geboekt?

Dan kan je jouw reisorganisatie aansprakelijk stellen. De reisorganisator is verantwoordelijk voor het goed uitvoeren van uw reis. Daar hoort ook het vervoer van uw bagage bij.

Binnen welke termijn moet ik mijn vergoeding vragen?

Is je bagage beschadigd of vertraagd? En wil je de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk stellen? Dan moet je dit binnen een bepaalde tijd doen. Doet je dit niet binnen deze tijd? Dan hoeft de luchtvaartmaatschappij jouw schade niet meer te vergoeden.

Is je bagage beschadigd of vertraagd? Dan gelden de volgende termijnen:

  • Bij beschadigde bagage moet je binnen zeven dagen nadat je jouw bagage hebt ontvangen de luchtvaartmaatschappij schriftelijk (dus per brief) aansprakelijk hebben gesteld. Let op: dit moet nadat je het PIR-formulier hebt ingevuld.
  • Bij vertraagde bagage moet je binnen 21 dagen nadat je jouw bagage hebt ontvangen bij de luchtvaartmaatschappij schriftelijk (dus per brief) aansprakelijk hebben gesteld. Let op: dit moet nadat je het PIR-formulier hebt ingevuld.

Tips om vermissing van je koffer te voorkomen

Voorkomen is natuurlijk beter dan claimen. Vandaar een paar nuttige tips van een bagagemedewerker op de luchthaven:

  • Gebruik altijd een stevige koffer. Slappe (sport)tassen gaan vaak rollen in de systemen waardoor de labels er af scheuren. 
  • Vol is vol! Ga je koffer niet volproppen en er op zitten om hem dicht te krijgen. Het zal je verbazen hoe ruw het er aan toe gaat als je koffer door het systeem gaat.
  • Schrijf op een A4-tje jouw naam, adres, woonplaats, land en ook het vakantieadres met de aankomst en vertrekdata en stop dit in de koffer.
  • Gebruik geen kofferriemen. Deze blijven in de bagagesystemen nog wel eens hangen met beschadiging van de bagage tot gevolg (of de bagage komt te laat voor de vlucht). Gebruik desnoods ducktape als je de koffer wilt afsluiten.
  • Rugzakken graag inpakken in rugzakfoudralen en laten inchecken als ‘Odd-size’ bagage.
  • Is jouw bagage niet aangekomen, ga gelijk naar de afhandelaar. Meestal staat die op de schermen vermeld en anders vraag je het iemand. Ga niet eerst naar huis of je accommodatie om het daar te regelen. 
  • Bagage laten sealen kan, maar op Schiphol gaan er op een gemiddelde dag ruim 100.000 stuks bagage over de systemen. De kans is erg klein dat iemand anders iets in je koffer stopt.

Reisverzekering en koffer kwijt

In geval van vermissing of vertraging van je koffer of andere bagage kan je een beroep doen op de reisverzekering van Allianz Global Assistance. In veel gevallen krijg je een vergoeding voor vervangende kleding en toiletartikelen. De vertraging moet dan minimaal 24 uur bedragen. Daarnaast ben je verzekerd tegen schade aan je bagage indien die vooruit- of nagezonden wordt. Mocht je bagage definitief vermist blijven, dan kan de vergoeding verder oplopen. Dit is afhankelijk van de dekking van je reisverzekering.

Reisverzekering bij bagageschade

Een goede reisverzekering met dekking voor (reis)bagage kan er voor zorgen dat de kosten voor het aanschaffen van nieuwe bagage gecompenseerd worden. Een kortlopende reisverzekering van Allianz Global Assistance kent de volgende dekking voor reisbagage:

  • verlies/diefstal van kostbaarheden, voorwerpen of reisdocumenten (tot. max. € 4.000,-).

Een doorlopende reisverzekering van Allianz Global Assistance kent drie varianten m.b.t. de dekking voor reisbagage (verzekerd per persoon).

Budget variant doorlopende reisverzekering:

  • Reisbagage is verzekerd voor max. € 1.000,-
  • Camera, laptop, i-pod, etc. max. € 500,-
  • Overige bagage (per item) max. € 350,-
  • Eigen risico: € 50,-

Comfort variant doorlopende reisverzekering:

  • Reisbagage is verzekerd voor max. € 3.500,-
  • Camera, laptop, i-pod, etc. max. € 1.750,-
  • Overige bagage (per item) max. € 500,-
  • Eigen risico: € 50,-

Premium variant doorlopende reisverzekering:

  • Reisbagage is verzekerd voor max. € 5.000,-
  • Camera, laptop, i-pod, etc. max. € 3.500,-
  • Overige bagage (per item) max. € 1.000,-
  • Eigen risico: Geen

Sportuitrusting

Neem je tijdens je reis veel sportuitrusting mee? Kies dan ook voor de dekking Uitgebreide sportuitrusting. Met deze dekking ben je verzekerd voor je sportuitrusting tot maximaal € 2.500,-. Deze dekking geldt aanvullend op de dekking voor Bagage. Sluit deze aanvullende dekking af als je een sportuitrusting meeneemt op reis zoals bij: duik-, (kite)surf-, golf-, fiets- en wintersport.

Geld, pinpassen en reischeques

Geld is niet meeverzekerd op een bagagedekking. Je moet dit apart meeverzekeren. Met de dekking voor geld ben je verzekerd in geval van verlies/diefstal van geld, reischeques en/of chippassen. Verzekerd is maximaal € 750,- per reis.

Wat valt voor een reisverzekering onder bagage?

Welke artikelen vallen er onder de dekking van reisbagage:

  • Foto-, film-, video/dvd-apparatuur inclusief eventuele bijbehorende beeld-, geluids- en informatiedragers.
  • Computerapparatuur: computers (waaronder organizers) inclusief randapparatuur, software en eventuele bijbehorende beeld-, geluids- en informatiedragers. Niet alle voorwerpen die tezamen een foto-, film-, video/dvd- en computerapparatuur vormen zijn apart verzekerd. Bijvoorbeeld, camera’s, objectieven, filters, statieven, filmzonnen, recorders, draagtassen etc. vormen tezamen een uitrusting.
  • Contactlenzen en brillen.
  • Muziekinstrumenten met toebehoren.
  • Goederen die tijdens de reis zijn aangeschaft.
  • Sieraden, horloges, bontwerk, voorwerpen van goud, zilver of platina, edelstenen, parels.
  • Muziekdragers waaronder iPods en MP3-spelers en niet in de auto ingebouwde navigatie-apparatuur.
  • Mobiele telefoons.
  • Rij- en kentekenbewijzen, kentekenplaten, vervoerbiljetten die speciaal voor gebruik tijdens de reis zijn aangeschaft, identiteitsbewijzen, toeristenkaarten, paspoorten, laissez-passers en visa.
  • Onderwatersportuitrusting.
  • Medische apparatuur wordt vergoed inclusief reparatiekosten.
  • (Tand)prothesen en gehoorapparatuur: (tand)prothesen, tandbeugels, stifttanden, tandkronen en gehoorapparaten.
  • Fietsen met toebehoren, opblaasbare en opvouwbare boten met toebehoren, surfplanken met toebehoren, imperiaal, skiboxen, sneeuwkettingen en jetbags.
  • En als je wintersport hebt meeverzekerd, dan worden ook de volgende uitrustingen vergoed, eigen of gehuurde ski’s of snowboards inclusief bindingen, skistokken, skischoenen en skipassen.

Heb je nog geen kortlopende reisverzekering? Sluit hem hieronder af!

Hoeveel bedraagt de premie?

De premie voor een kortlopende reisverzekering van Allianz Global Assistance is bijzonder gunstig. Je hebt al een kortlopende reisverzekering vanaf € 1,40 per dag! Je bent dan in geheel Europa verzekerd inclusief de landen om de Middellandse zee. Voor meer informatie over de premie maak online een premieberekening of bekijk de onderstaande tabel:

Premie per dag EuropadekkingWereld excl. Canada/VSWereld incl. Canada/VS
Basispremie€ 1,40€ 2,30€ 2,95
Medische kosten€ 0,35€ 0,35€ 0,35
Reisongevallen€ 0,10€ 0,10€ 0,10
Geld en reischeques€ 0,55€ 0,55€ 0,55
Automobilistenhulpverlening€ 13,75Alleen EuropaAlleen Europa
Wintersport/bijzondere sporten€ 1,10€ 1,10€ 1,10
Annuleringsdekking5,5% v/d reissom5,5% v/d reissom5,5% v/d reissom
Premies exclusief assurantiebelasting.

Een kortlopende reisverzekering van Allianz Global Assistance kan je gemakkelijk zelf online samenstellen. Je hebt de keuze uit:

  • Europa of werelddekking
  • Reisongevallen
  • Medische Kosten
  • Geld en reischeques
  • Automobilistenhulpverzekering
  • Wintersport/bijzondere (winter)sporten
  • Langlaufen
  • Annuleringsverzekering

Vragen?

Heb je een vraag over reisverzekeringen of heb je andere vragen? Neem dan contact met ons op: telefoon 055-5400408 (op werkdagen tijdens kantooruren) of stuur een email naar: info@reisverzekering-direct.nl

Disclaimer: De bovenstaande tekst is met zorg samengesteld. Toch kunnen wij niet uitsluiten dat er fouten in staan of dat er inmiddels wijzigingen hebben plaatsgevonden (kijk daarom ook naar de datum van het artikel). Er kunnen aan de tekst/premies dan ook geen rechten worden ontleend, die vooral een globaal informerende functie heeft. Wij verzoeken je bij twijfel/vragen altijd eerst contact met ons op te nemen. Daarnaast wijzen wij jou er op dat de algemene voorwaarden en de productvoorwaarden van de verzekeraar bepalend zijn voor vergoedingen en eventuele uitsluitingen. Wij vragen je dan ook om voor dat je een verzekering afsluit eerst de verzekeringsvoorwaarden te lezen. Lees na het afsluiten van de verzekering ook altijd de polis goed door, zodat je kan zien waar je exact voor verzekerd bent en hoe hoog de verzekerde bedragen zijn.

Kies je reis- of annuleringsverzekering